Wednesday, July 18, 2012

Tercari-cari

"Terkapai kapai diri dihanyut arus waktu,
Kegelapan hati yang sering buat ku keliru,
Dalam menguji pergolakkan emosi diri,
Tak siapa tahu ada yang memerhati..."

Ditipu


Kita sering ditipu oleh diri sendiri.

Manusia sentiasa sibuk. Mencari wang untuk masa hadapan. Meneguk ilmu untuk berhadapan dengan masyarakat. Bekerja untuk mengejar cita. Hakikatnya, bukan itu yang dicari, mereka sebenarnya mencari bahagia. 

Mudah untuk mengetahui bahagia itu dengan akal. Namun untuk mengenalinya, kita memerlukan hati. Bahagia mendapat wang untuk memudahkan muamalat. Bahagia mendapat ilmu kerana mahu memberi khidmat yang terbaik kepada masyarakat. Bahagia untuk mengecapi sebuah nikmat sementara.

Rasulallah s.a.w ikhlas memilih bahagia dengan sakit menghadapi ummatnya, berdarah tubuhnya hingga Jibril a.s menawarkan tuntut bela. Baginda memilih untuk tiada harta, biarpun  baginda boleh memilih untuk menjadi kaya. Boleh saja dia memilih untuk berdakwah dengan selesa.

Bahagia itu bukan dari drama berbunga-bunga, bahagia itu sebuah perjalanan mendaki dan menuruni. Nafas juga sifatnya turun naik.

Pagi tadi saya sempat bersarapan bersama seorang penduduk kampung. dia menceritakan keadaan hidup nya dalam keadaan ceria. Anaknya ramai, anak istimewanya juga ramai. Rm2k telah disediakan dalam akaun sspn anaknya. Untuk belajar lebih tinggi di hari esok.

"sebelah awok tu, dia ni istimewa"...

Saya memerhatikan gelagatnya di sebelah saya memegang sudu, menggenggam cawan, menghirup teh susu, sambil matanya berkedip-kedip tangannya menggeletar. Berusaha untuk menyuapkan secicip rezeki dalam mulutnya sendiri.

Terus terkenangkan anak murid istimewa saya di seri aman. Gelagat mereka, mendidik saya mengenal erti bahagia daham kehidupan.

Subjektif bahagia dapat ditempuh melalui sifat cinta. Dan cinta itu ialah fitrah. Jangan tergamak kalian mencemarkan nama baik institusi cinta.

re-set


Re-set

Reset kembali hidup ini.

Ramadhan. Penghulu segala bulan. Bulan ibadah. Bulan keberkatan.

Ia juga dilihat sebagai bulan Bazar, Bulan makanan, Bulan 'shopping'.

Terpulang kepada pandangan masing-masing. Pandangan menentukan hala tuju hidup. Pandangan terhadap ramadhan menentukan Resolusi ketika tamat Madrasah ini.

Pandangan muslim produktif, Ia adalah permulaan sepanjang hidup. Konsisten kita dalam bulan ramadhan, insyaAllah menentukan kualiti yang terbaik sepanjang tahun. Semangat ibadah, insyaAllah menjamin produktiviti yang maksima.

Rebutla segala macam rahmat yang ada dalam bulan ini. Carilah bahagia dalam bulan ini. 

Kerana bukan harta yang dicari, namun kebahagiaan.  

Kerana bukan berat badan menurun yang diimpi, bukan keuntunggan bazar yang dicari, bukan kesihatan yang terbaik selepas berpuasa, bukan juga mencari  lapar dan dahaga sebagai tanda mujahadah yang teguh. 

Namun kita mencari Taqwa sebagai starter tahunan, untuk re-set kembali peribadi diri. Kerana itu sebenarnya bahagia yang dicari, sedang kita tercari-cari.


Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa,
sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa
 .

Re-set !

menunggu ketibaan bulan mulia.
Allahumma Ballighna Ramadhan.
K.Terengganu.


tercari cari.
Bukan dia yang dicari, tetapi DIA.

No comments: